Pelbagai bantuan disalurkan kepada masyarakat di seluruh Malaysia yang terkesan akibat pandemik Covid-19 terutamanya bantuan makanan.
Bantuan-bantuan tersebut disalurkan oleh pelbagai golongan termasuklah daripada badan bukan kerajaan iaitu NGO dan orang perseorangan.
Terkini, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah membuka permohonan Bakul Prihatin Negara kepada semua golongan masyarakat yang dalam kesusahan akibat pandemik Covid-19.
Baca juga: Syarat Kelayakan Bantuan Mahasiswa Selangor, Bantuan IPT Barang Makanan. Mohon Disini
APA ITU BAKUL PRIHATIN NEGARA?
Isi Kandungan
Bakul Prihatin Negara merupakan satu (1) inisiatif Kerajaan untuk membantu masyarakat yang terkesan sepanjang pandemik COVID-19 bagi memastikan masyarakat dapat meneruskan kelangsungan hidup.
KELAYAKAN PERMOHONAN BAKUL PRIHATIN NEGARA?
Semua rakyat Malaysia bagi setiap keluarga layak untuk memohon Bakul Prihatin Negara sekiranya terjejas pendapatan sepanjang pendemik COVID-19.
4 CARA MOHON BAKUL PRIHATIN NEGARA
Terdapat 4 cara untuk memohon Bakul Prihatin Negara iaitu:
- Menghubungi Bilik Gerakan JKM Negeri.
- Menghubungi Talian Kasih di talian 15999 atau Whatsapp ke 019-26 15999.
- Menghubungi Media Sosial Rasmi (Facebook/Twitter/Instagram KPWKM atau JKM).
- Menghubungi Pemimpin Tempatan/Setempat
BORANG PERMOHONAN & AKUAN PENERIMAAN
Borang/Akuan Permohonan Bakul Prihatin Negara
PERMOHONAN BAKUL PRIHATIN NEGARA
Borang Akaun Penerimaan Bakul Prihatin Negara
AKUAN PENERIMAAN BAKUL PRIHATIN NEGARA
BARANGAN BAKUL PRIHATIN NEGARA
Setiap Bakul Prihatin Negara mempunyai 8 barangan seperti berikut:
- Beras (5 Kg)
- Gula (1 Kg)
- Tepung (2 Kg)
- Bihun (400 Gm)
- Kicap (650 Ml)
- Sardin (230 Gm)
- Biskut
- Kopi
MAKLUMAT LANJUT & PERTANYAAN
Sebarang maklumat lanjut dan pertanyaan mengenai Bakul Prihatin Negara sila dapatkan di portal rasmi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM):
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.