Bukan semua orang membuat permohonan pengelauran iSinar KWSP kerana sumber kewangan masih lagi stabil. Tetapi tiba-tiba menerima SMS yang mengandungi nombor OTP yang menyatakan anda telah membuat permohonan pengeluaran iSinar.
Apa yang anda perlu lakukan? Relaks dan apa yang perlu anda lakukan mudah sahaja seperti yang dikongsikan pihak KWSP sekiranya perkara ini berlaku kepada anda.
Ingin membuat permohonan pengeluaran iSinar secara online tanpa iAkaun KWSP? Rujuk disini cara membuat permohonan pengeluaran secara online disini sahaja.
APA ITU SMS OTP?
Isi Kandungan
OTP atau One-Time Password merupakan kod 6-digit yang dihantar ke nombor telefon berdaftar sebagai lapisan keselamatan tambahan untuk melindungi akaun anda dari penggunaan tanpa izin atau aktiviti penipuan.
Terdapat pelbagai modus operandi scammer untuk mendapatkan wang secara hari dari akaun anda. Jadi, anda semua perlu berhati-hati dan elakkan daripada menjadi mangsa penipuan scammer yang boleh membuatkan anda hilang wang simpanan sekelip mata.
NOMBOR OTP TIDAK SAH
Untuk pengetahuan anda, terdapat 3 kali percubaan sahaja untuk memasukkan nombor OTP. Selepas itu anda perlu menunggu selama 5 minit untuk percubaan berikutnya.
Berhati-hati ketika memasukkan nombor OTP anda untuk membuat permohonan pengelauran iSinar. Tidak perlu tergopoh gapah dan anda juga mempunyai 6 bulan tempoh untuk melakukan permohonan pengeluaran iSinar seperti yang dinyatakan disini.
LAPORKAN KE TALIAN KHAS SMS OTP PALSU
Sekiranya anda menerima SMS OTP palsu dan anda tidak pernah membuat permohonan pengeluaran iSinar KWSP, anda boleh laporkan ke Talian Khas iSinar seperti berikut:
- Talian Khas iSinar: 03-8922 4848
SOALAN KESELAMATAN PERMOHONAN PENGELUARAN iSINAR
Selain dari itu, untuk meningkatkan keselamatan wang pencarum, KWSP telah menyediakan SOALAN KESELAMATAN untuk diisi oleh pemohon dan ianya bertujuan untuk pengesahan identiti, perlindungan akauan anda daripada di akses orang lain serta mengelak aktiviti penipuan semasa anda log masuk untuk urusan iSinar.
Jika anda tidak berjaya menjawab soalan sebanyak 3 kali, anda boleh menjawab semula soalan keselamatan SELEPAS 24 JAM.
Sekiranya masih lagi tidak berjaya, anda perlu kunjungi cawangan KWSP atau kios yang terdekat untuk mendaftar nombor telefon bimbit dan iAkaun serta membuat kemaskini nombor telefon bimbit anda untuk menerima SMS nombor OTP.
Sebarang pertanyaan mengenai pengeluaran i-Sinar KWSP Akaun 1, sila hubungi pihak KWSP di:
- Talian Khas iSinar: 03-8922 4848
- Laman web: https://www.kwsp.gov.my/
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.