Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) telah mengumumkan bahawa peminjam yang terjejas banjir boleh menangguhkan bayaran mereka.
Berapa bulankah penangguhan bayaran PTPTN bagi mangsa banjir? Bilakah boleh buat permohonan penangguhan?
Dapatkan info-info mengenai penangguhan bayaran PTPTN bagi mangsa banjir disini dan buat permohonan penangguhan dengan segera sebelum terlambat.
TEMPOH PENANGGUHAN PTPTN MANGSA BANJIR
Isi Kandungan
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad memaklumkan bahawa Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bersetuju memberikan penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN selama:
- 3 bulan kepada peminjam yang terkesan
Ini berikutan bencana banjir yang melanda negara mengakibatkan kemusnahan harta benda kepada mereka yang terbabit termasuk peminjam PTPTN.
BILA BOLEH BUAT PERMOHONAN PENANGGUHAN?
Bila pula mangsa banjir boleh buat permohonan penangguhan bayaran balik pinjaman kepada PTPTN bermula tarikh berikut:
- 28 Disember 2021 hingga 31 Mac 2022
CARA BUAT PENANGGUHAN BAYARAN PTPTN
Terdapat 3 cara mudah untuk memohon penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN PKP 3.0 ini iaitu:
- Klik http://www.ptptn.gov.my/
- Isikan maklumat yang diperlukan dan hantar.
- Semak emel kelulusan yang akan dihantar kepada anda dalam tempoh 3 hari bekerja dari tarikh peminjam mengemukakan permohonan.
Atau anda juga boleh rujuk pautan berikut untuk membuat permohonan menangguhkan bayaran balik pinjaman PTPTN disini.
MAKLUMAT LANJUT & PERTANYAAN
Sebarang pertanyaan lanjut, peminjam boleh menghubungi Careline PTPTN di talian berikut:
- 03-2193 3000 (Isnin hingga Jumaat dari 9 pagi hingga 5 petang)
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.